dijous, 23 de novembre del 2017

TOURDERA. Gualba-La Batllòria

Passera del torrent de Can Sivina

Data de la sortida: 22 de novembre 2017.
Sortida preparada per Manel Carbó i Isabel Molina.
Participants: 32 Caminaires.

La ruta "Tourdera" és un projecte del Consell Comarcal de la Selva i de la Diputació de Barcelona que té l'objectiu de crear un itinerari des del naixement de la Tordera a Sant Marçal fins a la seva desembocadura a Blanes.
Si vols conèixer més aquest projecte, clica aquí.

Nosaltres hem fet el tram entre Gualba i La Batllòria d'anada i tornada.

Distància: Anada i tornada 12 km aprox.

Grau de dificultat: 2/5: Fàcil.

No és un recorregut completament planer, però els desnivells són fàcilment superables.

Tot el recorregut es troba perfectament senyalitzat.

El plafó informatiu d'aquest tram es troba davant de l'Ajuntament. És una mica confús on comença el sender.

El punt d'informació del Parc del Montseny, situat a la masia de Can Figueres obre els caps de setmana.

Ens hem desplaçat amb cotxe  fins a Gualba i hem pujat fins a "Can Figueres", una antiga masia habilitada com a espai cultural polivalent de l'Ajuntament  i on hi ha un punt d'informació del Parc Natural del Montseny .

Ens dirigim cap al centre de la població, seguint l'eix principal: El Passeig del Montseny.

Passem pel davant de l'església de Sant Vicenç. La seva façana romànica, ens parla dels la seva història mil·lenària. Apareix documentada des de l'any 984 quan Emersenda de Carcassona, futura esposa del comte de Barcelona Ramon Borrell, va fer donació la vila a l'abat del Monestir de Sant Cugat.
(Viquipèdia)

Seguim avall per la vorera de l'esquerra fins al carrer Camí de la Font de Can Blanxó. aquest petit carrer ens portará fins a la riera de Gualba.

Passarem per la "Font de Can Blanxó" i baixarem un desnivell bastant irregular fins al camí de la riera, molt humit i ombrívol, però amb molt d'encant.

Passat el CAP, ja fora del poble, travessem la riera de Gualba per sobre d'un antic pont  i girant cap la dreta farem un bon trajecte vorejant la riera.

Vista de la riera de Gualba des del pont. A les seves lleres, un magnífic exemple de bosc de ribera.

Seguint el recorregut, passem per davant de varies cases de pagès: Can Dragó, Can Joan Vernades... i enllacem amb una pista forestal més ampla en direcció Nord.

Deixarem la pista en un desviament a la dreta per travessar el torrent de Can Sivina per una passera amb barana  i tornarem a pujar cap a una zona més alta en direcció Est.

Ara fem un tram per un paratge més assolellat, i on predominen el pins, però serà un trajecte curt.

Novament baixem de nivell i ens anem endinsant a l'obaga de l'alzinar.

Sortim del bosc al paratge del Rieral de la Barceloneta on hi ha diverses cases de camp, entre elles, el restaurant Can Pascual.

L'arbreda de la llera de la riera  que forma part de la propietat de Can Pascual s'ha convertit en un espai  d'esplai i gastronomia popular.

Limitant amb Can Pascual, a l'altra banda de la riera  està situada "Vil·la Maria" una magnífica construcció possiblement d'inicis del s. XX  en estat de semi abandó.

Aquesta part del recorregut és molt planera i oberta, gaudim del paissatge.

El camí continua vorejant l'hotel Masferrer. La seva excel·lent ubicació ens fa venir ganes de quedar-nos-hi...

Però nosaltres continuem el recorregut, amb la Serralada Litoral a l'horitzó, i sabent que ja som a prop del final del nostre itinerari d'avui.

Acabem el nostre recorregut a l'entrada de la Urbanització de Can Pla, on hi ha un petit parc amb bancs i fem la parada per esmorzar.

(L'últim km d'aquest tram es fa vorejant la carretera i no es gaire agradable de fer).

Tota la colla dels 32 Caminaires que hem participat en l'excursió.

Hem fet la tornada a Gualba fent el mateix recorregut. Ara el nostre horitzó és el Massís del Montseny.

En arribar a Gualba, hem triat l'opció de seguir el camí que va per sobre de la riera vorejant la carretera.

Ens anem reagrupant tota la colla a la plaça de l'església on sentim la campana tocar les 12 del migdia, ja disposats a tornar cap a casa.

Els Caminaires ens acomiadem de Gualba.