dimecres, 12 d’octubre del 2016

Sant Llorenç de Morunys-Santuari de Lord

Data de la sortida: 5-6 d'octubre 2016
Sortida preparada per Manel Carbó, Isabel Molina, Josep Mª Fonts, Lili Beuter, Jesús Román, Ginesa Robles, Josep Mª Nonay i Pepita Pont.
Participants: 31 Caminaires

Per traslladar-nos de Solsona a Sant Llorenç de Morunys hem escollit la carretera C-462 que segueix la vall del riu Cardener i passa vorejant l'embassament de la Llosa del Cavall.

El recorregut és espectacular per les bones vistes dels contraforts del Prepirineu.

Durant el trajecte podem observar a la llunyania la Mola de Lord i distingir el Santuari de Lord que tenim previst visitar.

Sant Llorenç de Morunys, capital de la Vall de Lord té un emplaçament amb uns paisatges de gran bellesa i de molt interès geològic.

Som arribant a la terra dels Piteus.
Si vols conèixer la Llegenda dels savis prudents dels Piteus, clica aquí.

Ens allotgem a l'Hotel Piteus on hem gaudit del bon servei i amabilitat del Sr. Josep i la Sra. Dolors.

Visitem el nucli antic de la població, d'origen medieval, formar per estrets carrers al voltant de l'església i des del s. XIII encerclats per una muralla que encara conserva els portals d'accés.

L'església parroquial és l'edificació més important i representativa de la població. Formava parts del monestir que fou l'origen de la població, sota la protecció dels Comtes d'Urgell. Construïda en estil romànic llombard, data del segle XI.

A la nau lateral esquerra destaca la presència d'un retaule gòtic conegut com "Retaule de Sant Miquel i Sant Joan Baptista" obra de Bernat Despuig i Jaume Cirera (S. XV).

A la nau dreta el segle XVIII s'hi construí la Capella dels Colls, en estil barroc i obra de Francesc Morató. És considerada una de les obres barroques més importants de Catalunya.

Annex a l'església s'hi troba el claustre, de petites dimensions, però molt ben restaurat.

Si vols conèixer millor la història del monestir, clica aquí.

Una aturada per dinar a Can Peretà i refer forces per a l'excursió de la tarda...

Itinerari: Sant Serni del Grau-Santuari de Lord.

Desplaçament de Sant Llorenç fins a Sant Serni amb autocar (3 km aprox).

Recorregut lineal d'anada i tornada.
Distància: 8 km aprox.
Camí planer fins arribar als peus del monestir. 600 m. de pujada amb desnivell fort.

El punt de sortida és l'ermita de Sant Serni del Grau, una petita església romànica datada del s. XI, que fou l'església del nucli de Vilamantells.
Té un mur que la rodeja i que corresponia a l'antic cementiri.

Ens posem a caminar cap a les 5 de la tarda, amb la digestió ben feta.

El recorregut està senyalitzat i no té pèrdua. És un camí asfaltat que arriba fins als peus del Santuari de Lord.

El primer tram voreja alguns camps de conreu de masies properes i al cap d'uns 500 m. trobem un desviament a la dreta que fa pujada. Es tracta del camí antic, que rodeja un turó i que possibilita gaudir de bones vistes. Però no és necessari agafar-lo.

Nosaltres seguim el camí asfaltat i travessem un túnel. A la sortida del túnel s'uneix el camí vell.

Aviat tenim a les envistes la Mola de Lord.

Ja som als peus de la mola. Haurem de superar 100 m de desnivell en 600 m de pujada. És el camí del Via Crucis, 13 estacions ens esperen...

Afortunadament el camí està en perfecte estat, fins i tot amb baranes on recolzar-se.

I algun petit banc on fer una aturadeta.

Ja fent l'últim esforç!

I gaudint de les vistes.

Arribem al Santuari de Lord.

El monestir va ser creat pel comte d'Urgell Ermengol IV l'any 1065.
L'edificació actual va ser feta entre 1867 i 1970, però restaurat després de la Guerra Civil.

Si vols conèixer millor la seva història, cliqueu aquí.

Als seus voltants hi ha una àmplia esplanada que es pot recórrer en totes direccions.

Amb grans vistes sobre el pantà de la llosa del Cavall.

També hi ha una petita pineda acondicionada per les trobades i aplecs.
L'aplec de Santa Maria de Lord es fa el diumenge següent al 8 de setembre, celebració de la Nativitat de Maria.

Val la pena fer un petit esforç i pujar fins la creu en el punt més alt de la Mola

I gaudir d'aquestes espectaculars vistes.

Abans de marxar del Santuari de Lord ens fem la foto de record.