dijous, 6 de novembre del 2014

Visita cultural a Vilanova i la Geltrú

Data de la sortida: 5 de novembre 2014
Sortida preparada per Josep Mª Nonay i Manel Carbó.
Participants: 30 Caminaires.
Itinerari: Desplaçament amb tren: Cardedeu-Sants-Vilanova.
Sortida a les 8.21, arribada a les 9.57 h.

Recorregut:
R: Restaurant
MM: Monument Macià
EP: Escultura Pasífae

Malgrat el mal temps del dia anterior, i previsions meteorològiques no gaire favorables, 30 Caminaires hem estat rebuts a Vilanova  per un dia assolellat i amb temperatura fresca, però agradable.

Davant de l'estació hem esmorzat . Hem de carregar energies per a la llarga jornada que ens espera per descobrir i gaudir de la capital del Garraf.

Primera activitat: Visita al "Museu del Ferrocarril", històric dipòsit de locomotores de vapor i una mostra del paper transcendental del tren en el món contemporani.

A punt d'entrar a la sala de projecció de l'audiovisual "Camins de ferro avui i ahir"que ens proposa un suggestiu viatge des dels orígens del tren amb les primeres locomotores de vapor fins als ràpids trens del segle XXI.

Aquí teniu les "estrelles": el museu disposa de la rotonda amb la col·lecció de locomotores de vapor més important d'Europa.

Dos "monstres de ferro" que circulaven per la via ampla durant bona part del segle XX.

Aquí tenim 3 aprenents de maquinista observant la complexitat de la maquinària, admirats per la seva potència: més de 3.000 CV.

Veiem l'evolució de les grans locomotores: a mitjans del s. XX comencen a circular locomotores elèctriques i diesels.

I arribem als primers "TALGO"
Tren
Articulado
Ligero
Goicoechea (Enginyer constructor)
Oriol (Financer promotor).

Aquí tenim Caminares que es disposen a marxar de viatge amb el Talgo.

Endevineu qui són aquest tres ferroviaris?

No es poden distreure, que el tren se'n va.

Acabem la nostra estada al "Museu del Ferrocarril" observant la gran maqueta de trens en miniatura en ple funcionament.

Després de la visita al museu iniciem la passejada pel centre històric i comercial de Vilanova, combinant grans carrers (antiga carretera) amb carrers de vianants.

Passem i ens aturem a la "Plaça de la Vila", centre neuràlgic de la vida ciutadana. D'estil neocolonial, és una de les places porticades més grans de Catalunya.

Al centre de la plaça, el monument a Josep Tomàs Ventosa, un vilanoví "indiano" que es va enriquir a Cuba on va ser alcalde de la ciutat de Matanzas i promotor urbanístic de totes dues ciutats.

Visitem també la plaça de l'església de Sant Antoni, patró de la ciutat.

Baixem per la "Rambla Principal" on es poden admirar algunes edificis fets construir per vilanovins que havien "fet les Amèriques" gràcies a la riquesa que van acumular durant la seva estada al continent americà.

També hem visitat el "Mercat Municipal", construït el 1941 i remodelat el 1999. Hem admirat les seves parades, la qualitat dels productes exposats, i l'amplitud i lluminositat de l'espai.

I hem fet gana!

Afortunadament teníem el restaurant molt a prop.

El restaurant escollit ha esta "La Cullera mediterrània".

Ben acomodats i preparats per assaborir el menú que ens han servit. Bona gastronomia, bon servei, però una mica lent i administració amb poca atenció cap als clients.

A les postres hem donat la benvinguda a la Teresa i el Joan. Esperem que es sentin molt a gust entre nosaltres i que puguem gaudir junts de moltes caminades.

I como no...
Estos chicos se merecen UNA OLAAAA!!!

El Joan ens ha sorpès molt gratament interpretant-nos diverses cançons amb l'harmònica. Ens faltava un músic a la colla, i l'harmònica pot venir d'excursió fàcilment!.

Havent dinat, toca fer exercici: Rambla avall, cap al mar.

On es troben la Rambla i el Passeig Marítim està emplaçat el monument a Francesc Macià, President de la Generalitat de Catalunya (1932-1933), obra de l'escultor Josep M. Subirachs.

Gaudint d'una tarda molt serena, hem anat seguint el Passeig Marítim.  No hem pogut caminar arran de mar perquè les tempestes dels dies anteriors encara es fan notar en un fort onatge.

Aquells que no ens ha fet por mullar-noes els peus i una mica més...  hem aconseguit arribar fina la l'escultura "Pasífae" obra de l'artista Vilanoví Òscar Estruga, que des de 1993 estableix un vincle d'unió del pobles de la Mediterrània.

Malgrat l'amenaça de les ones, hem estat capaços de fer una foto de record de la nostra estada.

Ja ponent-se el sol, amb els últims rajos  travessant entre la figura de Pasífae retornem cap a terra ferma.

Si vols llegir la història  de Pasífae , clica aquí.

I acabem la nostra estada a Vilanova, fent-nos la foto de grup.