dijous, 11 de setembre del 2014

Sant Martí del Montnegre

Data de la sortida: 10 de setembre 2014.
Sortida preparada per Manel Carbó i Isabel Molina.
Participants: 19 Caminaires.
Itinerari: Desplaçament amb cotxe fins a Sant Martí del Montnegre. Ruta circular:  Sant Martí-Santa Maria del Montnegre-Turó Gros-Coll de Basses-Terra Negra-Sant Martí.
Distància recorreguda: 12 km aprox.

Matí amb molt bones condicions meteorològiques: 17º C a les 9 h. Cel completament serè i molt bona visibilitat.
L'aproximació amb cotxe fins a Sant Martí del Montnegre és una mica complicada perquè cal fer 8 km de pista de terra, tot i que està en bon estat.

A l'inici de l'itinerari hem trobat l'aparcament totalment disponible per a nosaltres.

Abans de començar la ruta hem decidit visitar l'església de Sant Martí.

L'església de Sant Martí fou a l'Edat Mitjana l'església d'un castell que pertanyia a la baronia dels Gualba. Actualment és propietat dels frares caputxins d'Arenys de Mar.

La vista del Montseny i tota le Depressió és magnífica.

Hem començat la ruta en sentit invers a l'itinerari que proposa el "Parc Natural": Hem agafat la pista principal el direcció a Santa Maria del Montnegre. Inicialment fa baixada...

Però aviat comença la pujada, amb un desnivell suau, però constant, el grup es va allargassant.

Fem una curta aturada per admirar un arbre monumental: l'alzina Grossa de can Presses.

També trobem la "Font del Degotall".

Amb una hora de camí ja avistem l'ermita de Santa Maria del Montnegre, destruïda i abandonada fins l'any 2009 en que fou restaurada per iniciativa popular.

Hem tingut la sort que ha estat visitada per les persones que en tenen cura i hem pogut visitar el seu interior i conèixer millor la seva història.

Ens ha admirat la història d'aquest roure monumental que estava situat al davant de l'ermita.
El 8 de gener de 2010 un temporal de vent i neu el va fer caure, le seves males condicions no van permetre salvar-lo.

Peró en el mateix lloc, el novembre de 2012 es va plantar un petit roure obtingut per clonació de l'antic roure abatut.

Avui hem tingut l'honor de conèixer el Sr. Joan Oller, el científic que va fer la clonació i que periòdicament visita el jove roure, que va creixent i en té cura del seu bon desenvolupament.
A la Sara també li ha encantat aquesta "classe" de Ciències Naturals.

Hem fet l'aturada de l'esmorzar.

Avui ja hem tornat a parar la taula per compartir els queviures.
Aquí us presento l'estrella de l'esmorzar: el pastís de la Carmen!

També hem detectat la presència dels estimats bolets de la tardor. Alguna "experta" s'ha perdut pel bosc...

Amb les forces refetes, hem représ el camí. Hem deixat la pista principal i hem agafat el camí que surt del costat dret de l'ermita. Ens endinsa per un bosc ombrívol de roures i avellaners.
De mica en mica anem guanyant altura cap al Turó Gros.

I fem el cim: Turó Gros o de la Telefonista 758 m.
El cim més alt de la Serra del Montnegre.

La baixada es fa molt agradable per l'ombra del bosc, aquí travessem la roureda d'en Presses.

En reagrupem al Coll de Basses. És una bifurcació complicada. Cal parar atenció i seguir el SL-C103. Un petit despiste ens ha portat a la pista principal i hem hagut de recular fins l'aparcament.

On hem trobat els cotxes ben escalfats per la calor de tot el matí.
Acabem el recorregut a les 13.30 h. amb 28ºC i tornem cap a casa.